Thursday, July 25, 2013

Hijau biru saling bersua tanpa suara?

Beza sekali
Ramadhan kali ini
Merah hitam bertukar warna
Hijau biru saling bersua tanpa suara
Putih kelabu pun tak terteka
Nampak sama
Berbeza aura
Ramadhan kali ini
Sunyi

“dah 16 Ramadhan..”

hati kecil berbisik… oh, pada pertama kalinya Ramadhan ini tanpa dia.

Dari pertama kali celik mata di dunia, sampailah dah besar panjang. 

Tak pernah berpisah lama seperti ini.

Dia jugalah antara yang mengajarku mengenal si Dia.

“ Umairah sayang.. solat subuh takda tahiyat awal.”

“oh, yaka?” jawabku kebingungan.

Itu, kenangan 17 tahun yang lalu.

Masih. Dan tetap akan segar di ingatan.

Ahh, macam lah sebelum ni sambut Ramadhan bersama. Aku kat timur, dia kat utara. Hmm…
Sungguhpun begitu, aku tahu saat sampainya aku di rumah, pasti aku bisa menemui dia.

Tapi… tu semua dulu.

Dan tak mungkin akan berlaku lagi.

Rindu?

Barangkali.

Atau aku tak ikhlaskan pemergiannya????

Arghhhh.!!!

Keliru. Bingung.


**************************************************************************************************************************

Ouh. Berpinar-pinar mataku buat modeling soccer ball nih. Hexagon, heptagon bagai.
buat 5% stuck. Hah! Awat tak sama macam tutorial ni??? +_+

ulang semula.

Ulang. Ulang. Dan ulang.

Air mata tak henti-henti mengalir.

Sepertinya aku melihat laptop, tapi realitinya mata dan otak memikirkan dia yang sudah pergi meninggalkan aku.

Sedih. Kecewa.

Sebab tak dapat berada bersama saat-saat akhir sebelum dia pergi.

Oh, fed up!!!!!!!

Shut down laptop dan tido.

***********************************************************************************************************************

Rentak lagu Muhammad Nour  berbunyi di smartphone ku. Memecah kesunyian.
Ok. alarm rupanya.

Jam menunjukkan pukul 5.00 pagi.

Eh, ada whatsapp diterima.

 “Ingat Allah.”

Terkedu.

Otak ligat berputar memikirkan segala tindakan diri semalam.

“Astaghfirullah hal a’zim…”

“Ampunkan aku ya Allah…”



Setiap yang bernyawa pasti akan mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan). 
(QS. Al-Ankabut : 57)




" Allah tidak membebani sesorang itu melainkan yang termampu olehnya"
( QS. Al-Baqarah : 286)


Allah sedang berbicara dengangku.

Allah sedang berbicara denganku tentang sabar dan ikhlas.

Sabarlah mengharungi semua dugaan ini.

Ikhlaskan lah pemergiannya.

Ikhlas lah menerima kesulitan melaksanakan amanah akademik ini.

“Kematangan setiap orang pada sesuatu perkara itu tidak sama”

Ada orang yang bermula matang hanya setelah berusia 30-an, ada pula yang baru 20-an sudah pun matang. Bergantung pada pengalaman, ujian dan tarbiyyah kehidupan yang menimpanya.

Ya. Ini adalah langkah-langkahku. Ujian hari ini adalah persiapan diri untuk hari esok.

أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

"Ketahuilah, hanya dengan mengingat Allah (zikrullah) hati menjadi tenang".
(Q-S Ar-Ra'd ayat : 28)


*mengadu kepadaNya dalam sujud itu lebih menenangkan jiwa.*

***************************************************************************************************************************

4 minggu berlalu….

“Umairah?”

“Ya, saya.”

“Ok. Sign kat sini. Awak dah selamat submit thesis awak.”

“Alhamdulillah.”

senyuman terukir di wajah……

“ Nenek. I will miss you.”

“Moga ditempatkan dalam kalangan mereka yang beriman. Moga nanti kita berjiran di syurgaNya kelak. InshaAllah.”

Ikhlaskan pemergiannya…. Ya. Moga bertemu di JannahNya.

Allahuma Amin.

Syukran lillah.

“Tidak diambil sesuatu daripada kita tanpa Allah gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Dan di setiap perancangan Allah, pasti dihadirkan bersama hikmah yang akan dinikmati, cepat atau lambat, oleh mereka yang mahu berfikir.”

*Encik Abaqus. I love you. =P


p/s: Syukran jazilan a’la kulli hal pada yang hadir di tengah2 jalan hidup. J



No comments:

Post a Comment