Friday, July 26, 2013

Counting days...

Bila Allah
mengilhamkan kita untuk berdoa,
Hakikatnya
Dia berniat untuk mengabulkan.

-        - Ustaz Pahrol Mohd Juoi.

Kata-kata ni buatkan aku rasa tenang. Tenang dalam yakin. Bagi aku, tak da satu perkataan pon yang dapat menggambarkan rasa dalam hati seseorang. Bahkan takda persamaan serentak atau apa sahaja persamaan nombor matematika yang sering digunakan dalam subjek fizik, kimia, atau apa sahaja yang berkaitan dengan nombor.

Oh, dan sebenarnya kadang kala terasa cemburu pada mereka yang bisa melibatkan diri, turun ke medan dakwah. Ya, medan realiti. Hidup aku selama 4 tahun di kampus mengajar aku untuk berdikari dalam memahami maksud sebenar kehidupan di sebalik mehnah dan tribulasi diselangi tarbiyah.

Aku sudah terbiasa dengan begitu.

Di sana aku belajar erti memberi dan menerima.

Erti mengenali Dia.

Erti kecewa. Erti berukhuwwah.

Erti melihat hakikat dunia yang sebenar. Bukan di kaca tv semata-mata.

Dan saat ini aku sedang mencari-cari destinasi yang seterusnya.

Ya. Lepas ni, aku akan berhadapan dengan realiti hidup yang sebenarnya. Yang bakal menguji keikhlasan dalam bersungguh-sungguh melaksanakan tanggungjawab demi DIA.

Moga destinasi baru yang bakal aku temui nanti, bisa memberi peluang yang lebih besar untuk aku berbakti.  dan berpeluang turun ke medan lagi. Sungguh, aku rindu tarbiyyah di kampus.

*cemburu.*

Pada mereka yang bisa turun padang.

*Rindu.*

Pada usrah.
Pada gerak kerja.
Pada sahabat.

Izinkan aku terus melangkah seperti dulu ya Allah.
Kali ni, Malaysia pasti mencipta sejarah.
Dengan redhaMu.


Belajarlah melaksanakan sesuatu ibadah dengan menghadirkan Allah dan menghilangkan pandangan manusia. Maka akan lahirlah keikhlasan.
Beribadahlah, bukan semata-mata kerana pahala, tetapi cinta. Maka akan lahirlah istiqomah.

Semoga Ramadhan menemukan kita dengan Tuhan, baik di `luar` (makrifat)  mahupun di `dalam` (hati).


No comments:

Post a Comment