Monday, January 7, 2013

Part II : Tuhan, jagakan dia.

dan bila aku menoleh… ada kelibat seorang gadis remaja berumur 20-an, berkaca mata dan bertudung labuh seperti seorang ustazah, “simple” tapi kemas.. dia sedang memanggilku berkali-kali.. aku berasa kaget.. “huh? Tadi aku nampak Fatin kecik tiba-tiba jadi besaq pasaipa pulak?” aku menggosok-gosok mataku sambil berfikir… subhanallah… termenung jauh aku rupanya tadi.. hehe.. tersenyum sendiri.. Anis.. Anis.. kenangan 13 tahun lalu masih segar diingatan… pertama kali kedua ibu bapaku menghantarku ke program yang bisa mendidik anak bongsu mereka ini supaya menjadi insan berguna, anak solehah. InshaAllah.. terima kasih, ibu..ayah.. Alhamdulillah, rezeki Allah datang lagi.. Pada tahun 2000, aku dianugerahi seorang adik perempuan.. penceria suasana kami sekeluarga.. rindunya pada si comel itu.

“Anissssssssss……….”

“hehe.. ye Hazirah, sahabatku sayang.. ada apa? Maaflah, Anis mengelamun pulak tadi..”

“Kak Nazirah dan kak Aliyah ajak pegi usrah.. jom..” jelasnya padaku sambil tersenyum..

“Usrah? Hee., jom! Baru minggu lepas usrah tapi rasa macam lama pulak tak jumpa..rindu..huhu..”

…dan bulatan gembira itu berjalan seperti biasa bahkan lebih indah setiap kali bersua…

Usrah. Ya, itu bulatan gembira kami. Sangat mendamaikan bila berada bersama mereka, sahabat-sahabat yang berkasih sayang hanya kerana cintaNya.. Allahu Allah.. Sekarang aku benar-benar berada di universiti untuk melanjutkan pelajaran di salah sebuah universiti di zon tengah.. and the selected course is Electronic Engineering. Lucu bila teringat riaksi ibu pada hari keputusan universiti mana yang bakal aku tuju..

“Allah… jauhnya Anis…” kelihatan wajahnya yang agak terkejut tapi diam-diam ibu “cover”..

Kasih ibu.. beratnya untuk berpisah dengan anaknya, bahkan pula ujian menimpa keluarga.. ayahku strok.. ujian besar di mana hikmah daripadaNya yang tak ternilai menjengah hidup kami sekeluarga pada hujung tahun 2007 itu. Ianya benar-benar membuat hidup kami luar biasa. Ibu, seorang wanita yang sangat tabah.. antara melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri yang perlu menjaga ayah untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat.. dan ibu juga yang perlu menghantar adik ke sekolah.. ibu juga yang menggalas tanggungjawab untuk menjamin kami sekeluarga menjamah bukan sesuap nasi bahkan bersuap-suap. Ibu akan memastikan keperluan anak-anaknya tidak kurang walaupun sedikit, biar dirinya letih, pedih, sakit.. asalkan suami dan anak-anaknya bahagia.. Itu kasih ibu yang tak ternilai. That’s my mom! Thank you for everything mom… titisan jernih itu bergenang di mataku tatkala terkenangkan pengorbanan ibu.. Allahurabbi.. moga Allah s.w.t. sentiasa merahmatinya dan memberinya bahagia..

*************************************************************

Saat memijak kaki di kampus, aku baru mengenal apa ertinya nikmat bulatan gembira ini.. manis seperti madu. “poetic words”nye macam ni.. di sini ku temui sinar bahagia cintaNya yang sebenar.. sungguh.. aku benar-benar ingin sekali mendekatiNya, tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik buat kita dan bila masa yang sesuai..

Semasa di matrikulasi, ada juga aku mengajak rakan sekelasku untuk pergi ke surau berdekatan setiap malam untuk solat berjemaah, tapi disebabkan kesibukkan dengan tugasan dunia.. ajakkanku tidak disambut seperti yang diimpikan.. aku juga tiada kekuatan.. diam.. teruskan kehidupan seperti biasa.. hanya bertapak di surau Al-Hidayah itu bila mana saat pertukaran kelas, jadi di surau itulah tempat terdekat untuk kami menunaikan tugas wajib sebagai hambaNya. Alhamdulillah…
Kenangan di matrikulasi juga ada pahit manisnya.. dan paling aku ingat tentang sahabat baikku,Farah.. hee.. rindu. Setiap pagi di hujung minggu, kami akan menghabiskan masa bersama untuk berjalan di sekitar tasik sambil berkongsi cerita.. Tasik, pemandangannya cantik! Kadang-kadang ada juga si pengikut setia rakan sekelas lelaki.. walaupun agak rimas, tapi serba salah pula untuk membiarkan dia dan sahabatku sahaja bersiar-siar di situ..

“erghh.. macam mana aku nak bagitahu mamat ni ye. jangan ikut. jangan ikut.” monologku  sendiri.

Ada suatu hari itu, saat sedang asyik berjalan, ada kelibat seorang mujahid menunggang basikal. perghh,. riak wajahnya macam kerek pon ade, tegang pon ade.. barangkali dia berasa kurang enak melihat kami bertiga berjalan di situ.. 

Aku? Perasaan serba salah, “erk.. aku ada buat salah ka? Awat dia ni tengok pelik ja.. hmm,. lepas ni aku kena make sure si Hafiz tu tak ikut sekali.. elakkan daripada fitnah dunia.. hiyaak!”

Oh ya,.. the guy is one of the Dakwah’s Club committee members here. Majlis Tertinggi kot.. hmm.. tapi aku bersangka baik.. renungan tajam yang membuatku rasa kurang selesa itu mungkin teguran daripada Allah.. by the way, thanks ya! Walaupun dia tidak tahu aku berterima kasih padanya, tapi telah pun aku berterima kasih pada Dia yang mengutuskan teguran melalui dia..

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:-


"Tidaklah sempurna iman seseorang di antara kalian hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri".
 (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

 by: SarahMaisarah

-to be continued-

No comments:

Post a Comment